Marketingový výzkum trhu

Hledáte odpovědi na tyto otázky: Jaké je povědomí o značce? Jaká je nasycenost trhu? Kdy, kde, jak a proč je nakupováno? Jak reagují trhy na reklamu a propagaci? Jaký je odbytový potenciál? Jaká je konkurence a jaká je její síla? Které segmenty jsou nejvíce ziskové? Na tyto a jiné otázky odpovídá marketingový průzkum .

Marketingový průzkum je systematické shromažďování a vyhodnocování informací, které vedou k pochopení požadavků trhu. Hledá odpovědi na otázky týkající se nákupního chování zákazníků, kvality distribuce výrobků, účinnosti reklamy, vnitro a vně podnikové činnosti, cen a dalších prvků systému marketingového řízení.

Základní přístupy marketingovém výzkumu:

  • Kvalitativní výzkum hledá odpovědi na otázky: Proč? Jak?
    Zjišťuje důvody a příčiny chování lidí. Klade důraz na podrobné prozkoumání názorů vybraných představitelů cílové skupiny a na zkoumaný problém.
    Mezi hlavní metody kvalitativního průzkumu patří:
    individuální hloubkové rozhovory, skupinové rozhovory a projekční techniky.
  • Kvantitativní výzkum hledá odpovědi na otázky typu: Co? Kolik? Jak často?
    Zkoumá přístup, postoje a názory zákazníka ke konkrétním výrobkům nebo službám.
    Je prováděn na větším počtu respondentů.
    Mezi hlavní metody kvantitativního průzkumu patří:
    písemné, telefonické, osobní, elektronickéd otazování a pozorování.

Funkce marketingového výzkumu

  • marketingový výzkum pomáhá identifikovat příležitosti a problémy spojené s prodejem
  • marketingový výzkum vytváří metody pro sběr informací
  • marketingový výzkum řídí a uskutečňuje proces sběru dat
  • marketingový výzkum analyzuje výsledky prodeje
  • marketingový výzkum analyzuje nákupní chování spotřebitelů
  • marketingový výzkum sděluje zjištěné poznatky a jejich důsledky
  • marketingový výzkum poskytuje zpětnou vazbu managementu a pracovníkům , umožňuje kontakt s kupujícím
  • marketingový výzkum poskytuje informace o budoucím vývoji na trhu
  • marketingový výzkum poskytuje informace o potřebách, preferencích a chování zákazníků
  • marketingový výzkum poskytuje informace o konkurenci
  • marketingový výzkum nastoluje filosofii
  • marketingový výzkum dává managementu informace, které pomáhají při tvorbě reklamních a marketingových strategií, volbě cílů a řízení podniku
  • marketingový výzkum odstraňuje rizika z podnikání a zviditelňuje šance a vyhlídky organizace

Kdy provádět marketingový výzkum?

  • když se mění produktové portfolio, nebo když uvádíte nový výrobek na trh
  • když potřebujete znát potřeby a reakce trhu na novou službu
  • když dochází k nějaké inovaci
  • když klesá tržní podíl firmy
  • když klesají tržby
  • když chcete znát pozici vaší značky v podvědomí spotřebitelů

Postup při marketingovém výzkumu

  1. Definování problému – za prvé je třeba zjistit potřeby, hloubku a šíři marketingového výzkumu a jasně definovat cíle marketingového výzkumu.
    zadání by mělo by obsahovat:
    • Jaké informace chci získat
    • Kde je budu získávat a od koho
    • Kdo je bude získávat
    • Pomocí jakých metod a forem je budu získávat
    • Výše nákladů
    • Personální zajištění (vlastní režie, agentura)
    • Materiálně-technické zajištění
  2. Plán výzkumu (situační analýza) – druhým krokem je vytvořit prováděcí plán, zvolit správnou metodiku výzkumu, zvolit representativní vzorek respondentů a vytvořit podklady pro vlastní výzkum
  3. Sběr informací – fáze realizace dotazování, pozorování a zkoumaní
  4. Zpracování, analýza a vyhodnocení údajů – kompletace, klasifikace, kódování, třídění, analýza a vyhodnocení výsledků výzkumu
  5. Závěry a doporučení a přijetí marketingových opatření – na základě výsledků se vytvoří postupy, směrnice a další marketingové strategie, které povedou k zlepšení situace

Techniky online marketingového výzkumu 2018

Update: 15.11.2018